f SITI CNT LIFE STORY: SUAMI ISTERI type='image/x-icon'/>

DEAR FOLLOWER

Saturday, June 25, 2011

SUAMI ISTERI

assalammualaikum , aku tak tahu kenapa aku rasa rajin gila nak wat cerita dan berkongsi dengan korang . SO , AKU NAK CAKAP 
CERITA INI TAK ADA KENE MENGENA DENGAN SESIAPA PUNYA KEHIDUPAN .. CERITA INI DIKARANG KERANA AKU BORING .

satu hari , cik jemah menrenung dirinya , memikirkan cinta silamnya bersama suaminya ..

''Mah , kalo mah tak nak kawen dengan abang .. abang akan mati tau'' kata Mat 
Jemah takut , takut dengan apa yang diucapkan oleh orang yang dia sayang itu .betullah orang cakap , CINTA BUTA . sebab cinta , Jemah tinggalkan zaman remajanya.. Dia menikahi lelaki yang bernama Mat tuh ketika berusia 20tahun . Butanya Cinta kerana mengenali lelaki tuh selama 3 bulan lalu menikahinya .


Jemah tersedar apabila anaknya , Lina menberi salam . 
''Mak , kenapa mak termenung . sebelum mak menikahi abah , xkan mak xkenal abah.. apa-apapon Lina takkan diam . Walaupon Lina study kat London , Lina tetap tahu perkembangan mak dari anak jiran kita . xkan Lina nak biarkan mak terus dipukul oleh lelaki tuh . ye, dia abah Lina , tapi , abah lina tak macam sekarang . pukul isteri ?'' , Lina
Jemah terdiam , dia teringat kejadian semalam , hanya kerana dia menanyakan mesej yang berbaur romantik di dalam handpon suaminya , dia dimaki , dipukul .. Syukur , ketika itu Lina sampai ke rumah dan menredakan keadaan . 

Jemah akui . dia masih menyayangi Mat . Pada masa yang sama , dia kesal . dia tidak tahu . antara sayang dan derita . 

kecurangan suaminya telah terbongkar beberapa hari lalu . 
Hati , kau sakit ya ?

Jemah pasrah . andai ada jodoh , Allah akan lembutkan hati suaminya agar kembali ke jalan yang betul ... 

Satu hari, selepas kepulangan Lina ke London semula , 
Jemah duduk sendiri di beranda rumahnya sambil merenung ciptaan tuhan ... 
HOI  PEREMPUAN

Jemah terpaling pada suara itu , dia tidak kenal perempuan yang mengandung tuh . perempuan itu meluru kepadanya lalu berkata
Kau bini abang mamat ? 

Jemah hanya menganguk iya .. dia takut lagi lagi melihat tangan wanita tersebut memegang seketul batu yang agak besar . 


APA KAU BUAT KAT ABANG MAMAT SAMPAI DIA NAK TINGGALKAN AKU ?
dia terpingga , dan terngaga . sudah sebulan abang mamat tidak pulang ke rumah . apatah lagi dia bercakap dengan suaminya itu  .

''saya ,, saya ,,'' jemah cuba melawan perasaan takut tapi dia gagal
''kau memang perempuan &%@!'' tanpa diduga wanita itu telah menentak batu yang berada di tangannya ke kepala Jemah 

Jemah jatuh pengsan . Berdeyut deyut kepalanya . wanita itu hilang dari pandangannya . Pandangannya semakin kabur , darah keluar , sepantas itu  dia mengucap ... 

------------------------------------------

Kini , Lina reda dengan kepergian bondanya . Itu bermaksud tamatlah penderitaan ibunya . Dia juga tidak tahu kemana pergi bapanya . tahukah dia bahawa isterinya yang disia sia kan itu telah pergi ?

 
satu hari , dia dapat tahu daripada jirannya bahawa dia pernah ternampak Mamat dibawah jambatan berdekatan dengan rumah yang didiami itu . LAntas , dia mencari  ke bawah semua jambatan bersama jirannya itu . Akhirnya dia ketemui bapanya yang penuh dengan kudis dan kekotoran . dia segera menbawanya ke hospital dan disahkan menghidap penyakit aids/hiv 

doktor terpaksa menahannya untuk berberapa hari . doktor mengatakan bahawa kebolehan mamat meneruskan kehidupan tpis .
''LINA , MAK MANA ? dia marahkan abah lagi ya ? dia tak nak maafkan abah ?'' tanya mamat

''abah , mak dah meninggal 2hari lepas'' jawap Lina dengan tenang . 

Mamat terdiam dan merenung siling . dia menyesal kerana mensia siakan kehidupan isterinya . terasa baru semalam mereka bertemu dan bercinta ....


Lina keluar sebentar untuk menbelikan bapanya air mineral . Apabila kembali , dia menegur bapanya dengan semyuman ... tapi tidak disahut . dia cuba memengang tangan abahnya . SEJUK . mukanya pucat . bergegas dia memanggil doktor . 
Apabila diperiksa , doktor hanya geleng kepala . 

 YA ALLAH , PANTASNYA KAU MENGAMBIL BAPAKU .. TERASA BEGITU KEJAP AKU MENEMUINYA . TAPI , KAU MAHA PENYAYANG . MENYAYANGINYA LEBIH DARI AKU MENYAYANGINYA. TERIMA KASIH KERANA MENBERI AKU PELUANG UNTUK BERTEMUNYA . KAU AMPONKAN DOSANYA DAN TEMPATKANLAH KEDUA DUA IBUBAPA KU DIKALANGAN ORANG BERIMAN ..

- TAMAT-

ada sapa sapa nages keh ? heheheh , banyak banyak bersabar keh ... 
:) 

JANGAN LUPA AMBEK PENGAJARAN


sekadar info korang .

ALLAH , ALLAH , ALLAH . 


SILA TINGGALKAN JEJAK ANDA DAN TERIMA KASIH KERANA MENBACA

3 comments:

  1. karangan cerita yg bgus. tp kalo blh kembangkan lagi plot cerita ni.

    ReplyDelete
  2. @Anonymous GOMAOOO . heheh , saya saja je karang , nak hilangkan bosan

    *terimakasih=gomaoo

    ReplyDelete

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...