f SITI CNT LIFE STORY: KISAH SEORANG ARWAH KAWAN type='image/x-icon'/>

DEAR FOLLOWER

Thursday, February 9, 2012

KISAH SEORANG ARWAH KAWAN

assalammualaikum kengakwan , dan , salam sejahtera :) 
apa cerita hari jumaat ni ? mesti esok korang sekolah kan ? sama lah dengan aku . tapi yg bestnya esok kiteorang tak belanjaaaaaaaaaa :D sambutan maulidur rasul . program ni mengingatkan aku akan sekolah rendah dulu :) 


JUMAAT . penghulu segala hari . hari dimana KIAMAT BAKAL BERLAKU .


kematian adalah pasti . itulah kata kata yang aku teraskan dalam entry kali ni . kalau korang follow cerita aku . mesti korang akan tahu yang tahun lepas aku dah kehilangan arwah nenek aku seminggu sebelum menyambut bulan ramadhan.. sapa sangka pada tahun tuh jugak aku kehilangan seorang lagi ? KAWAN , TEMAN , SAHABAT . 




tiada sapa sangka arwah akan pergi secepat ini . SEMINGGU SEBELUM MASUK SEKOLAH . masa hari kejadian aku baru je nak tido balik lepas kemas bilik . lepas dapat kol dari pika , mengatakan FARID DAH TAK DA . menbuatkan mata aku segar bugar . percaya atau tak . itu lah situasinya . punca kematian KEMALANGAN


serta merta aku mintak izin kat mak ayah , dan alhamdulilah mak ayah benarkan aku ke hospital menziarah jenazah . dengan tak mandi  pagi aku TERUS ke bilik mayat . alangkah hibanya hati ini bila kelihatan jenazah diselibungi kain putih . takut ? ye , tapi terasa kurang . mungkin disebabkan TERKEJUT DAN TAK PERCAYA . Arifah , aritu girlfriend arwah . tak dapat aku nak ceritakan tentang dia . even dalam kereta nak ke hospital dia dah menages , apatah lagi setiba di bilik jenazah ? 




aku tahu aku perasaan arifah . mungkin dia boleh pengsan kalau lama-lama kat situ . naseb baek pika ajak pergi rumah arwah tolong apa yang patut . mak arwah farid sangat sedih . masa arifah masuk dalam bilik jenazah , sepantas kilat dia peluk arifah . ya allah , tiada siapa yang x menages lah time tuh . semua menages . termasuk ayah dia yang kelihatan tenang menbaca surah yassin .


semasa kat rumah arwah , kiteorang xbanyak tolong sebab segalanya telah dilakukan . ramai datang ziarahi arwah . jenazah tiba lewat . dalam pukul 5 macam tuh . benda yang paling aku kagum hari tuh  bila TIAP TIAP JIRAN YANG MASUK KE DALAM RUMAH ARWAH , DIA AKAN CAKAP '' AL-FATIHAH BUAT ARWAH . SABAR YE KAK . ARWAH BUDAK YANG BAEK '' . even , farid dah xda , dia tetap dipuji . masa jenazah lalu depan aku dan arifah . memang x dapat digambarkan rupa arifah . PUCAT , dan hampir pengsan . pada mulanya dia xnak masuk . tapi aku cakap '' baek kau pergi tengok . this is your last time arifah '' . akhirnya dia masuk . aku xdapat akui itu farid semasa jenazah lalu depan aku . aku betul betul xsangka . terasa malam semasa dia like status aku . dan sekarang ... oh tuhan ... sesungguhnya KITA TIDAK KETAHUI APA YANG BERLAKU KEMUDIAN ... 


banyak teman teman arwah datang . terlalu ramai yang datang , terlalu ramai yang menages . ada seorang kawan arwah berkata 
aku boleh terima farid kemalangan tapi aku tak boleh terima dia dah tak da . 

bila dia berkata demikian , serta merta arifah menages . YA ALLAH ..
selepas sembayang jenazah . arwah akan dibawa ke tanah pekuburan . aku tanya arifah . dia nak pergi tak ? . aku nak pergi sebab aku nak siram pusara arwah . dia kata 
aku x sanggup tengok arwah di.. di ... di ... 

kemudian dia menages  ... 


punca kemalangan aku dengar dengar , katanya arwah baru balik lepas berjaya dapat lesen . arwah dilanggar di satu simpang dari belakang oleh SEBUAH LORI BESI dari belakang . kes ditakrifkan LANGGAR LARI . sebabnya lepas lori tuh langgar , dia terus lari . lebih malang sekali , tak da sapa pon nampak nombo plat lori tuh . lagi menyukarkan polis untuk siasat kan .  


aku tahu kes langgar lari ni susah . susah untuk polis siasat . kemungkinan akan jadi kes tutup . melainkan ada org perasaan nombo plat kenderaan tak pon CCTV . tapi itu semua xda masa tuh ... segalanya perancangan ALLAH.


arifah , sedih dia bila tengok dia . kesian dia bila dia dapat masuk kelas arwah , dapat tempat duduk arwah dan lebih lebih dapat buku teks arwah kat sekola .



kematian itu pasti . aku tahu , arifah tahu even korang pun tahu . tak da sapa boleh lari dari mati dan tak da sapa xakan mati . ALLAH , kau tabahkan semua orang dalam setiap ujianMU . 


buat arifah , tabahkan hati kau kawan . kau bukan sorang-sorang . walaupon tiap saat dan sudut kau terbayangkan dia . rendukan dia . percayalah allah ada untuk kau lebih dari 0.00001 saat . setiap yang berlaku ada hikmahnya . sesungguhnya ALLAH menguji hambaNya kerana DIA TAHU KEMAMPUAN HAMBANYA . berputus asa bukan jalan terakhir . kau aku masih panjang . SPM tahun depan . hidup masih panjang . aku ada , mak ayah kau ada . yang lebih utama ALLAH ADA ! mintalah , mohonlah , rayulah padaNya sesungguhnya hanya padaNya kita berdoa .. kau kene bangunkan diri kau sebab xda sapa yang boleh bangunkan diri kau selain kau sendiri !!! 


buat keluarga arwah terutama kawan aku , adek kepada arwah . MUHD FAHMI , kehilangan orang yang tersayang adalah sesuatu yang sangat sedih . aku pernah kehilangan arwah nenek yang paling aku sayang . tapi jika dibandingkan dengan kau . aku tahu kau lebih sedih lebih lebih lagi arwah adalah abang kau . tabahkan hati kau . segalanya telah tersurat didalam suratan . insyaAllah , arwah ditempatkan dikalangan orang beriman ... amin . tangis lah kalau kau sedih . kerana tangisan itu untuk hamba Allah yang penyayang . kau kene kuatkan semangat untuk SPM tahun depan . kalau arwah masih hidup dia mesti kasi dorongan untuk kau . tapi sekarang dia dah xda . tapi kau jangan risau . kiteorang kan ada .. insyaAllah , kiteorang akan bantu kau even kau dalam kesusahan ...




buatsesapayang mengenali arwah , kita beruntung dipertemukan denganarwah .arwah seorang yang baek , ceria , pemurahdengan semyuman , kelakar ... bagi sesapa yang pernah arwah sakitkan hati , marahi , dan buat korang marah ... semoga korang maafkan arwah . doakan arwah ditempatkan dikalangan orang beriman . aku tahu kita sebgai orang biasa , sering kali lakukan dosa , silap , kesalahan . even aku pon . tiap tiap masa .  kenangan bersama arwah telah jadi kenangan terindah dan juga pengenalan yang terindah :)



% maafkan aku atas kesilapan aku yang lepas kepada korang . aku tahu aku bukan seorang kawan yang baek , blogger yang baek .. maafkan aku . 


SILA TINGGALKAN JEJAK ANDA DAN TERIMA KASIH KERANA MENBACA

2 comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...