f SITI CNT LIFE STORY: ADU'd dan DUDU'd [ part 2 ] type='image/x-icon'/>

DEAR FOLLOWER

Friday, April 1, 2011

ADU'd dan DUDU'd [ part 2 ]

[ assalammualaikum , kita sambung part 1 eh ] 


aku hanya memandang Adu'd dengan pandangan yang sayu.tak sangka aku bahawa ada lagi makhluk tuhan yang lagi malang dariku. Malam tuh , yang hanya berbunyi adalah guruh yang berdetam detum. KUAD ~ , malamtu aku sendiri tak sedar bila aku tidu . yang aku igat tuan aku suda pon memberi aku makanan/sarapan pagi... dan aku lihat Dudu'd tiada di sisi ku seperti malam semalam. 


Susuda menjamu selera , aku pon bersiar-siar lah dikawasan belakang rumah.Aku ternampak serumpun pokok buluh.aku rasa seperti tidak sedap hati , jadi aku cuba menlihatnya.





MAHA SUCI ALLAH ! aku nampak Adud'd tersepik di celah-celah pokok buluh itu. aku berlari ke arahnya.


Adu'd : Tolong aku dudu , TOLONG !
Dudu'd : saya .. saya .. tak tahu lah , TOLONG , TOLONG , TOLONG . 


aku fikirkan sekiranya aku menyerit , mungkin ade manusia yang boleh membantu. namun , sangkaanku meleset.aku hampir menagis melihat Adu'd yang cuba menlepaskan diri.Tanpa disangka kanak-kanak perempuan tadi datang bersama ayahnya. Mereka bantu Adu'd melepaskan diri dari pokok buluh itu.naseb bek Adu'd selamat . 


----------------BEBERAPA BULAN KEMUDIAN---------------------


Ya Maha Kuasa , mana  tuan aku ? tidak tahukah dia bahawa aku lapar ? 
Adu'd , kakinya bengkak . tak dapat dia ikut aku berjalan-jalan seperti dahulu..kakinya serious bengkak , tuanku , hanya memerhati sahaja. betullah kata Adu'd tempoh hari 
XGUNA PUNYE MANUSIA
aku sayu melihat adu'd , semakin hari semakin dia menderita. andailah aku boleh mengantikan tempatnya. Petang itu , budak perempua tempoh hari yang menyelamatkan Adu'd datang menhantar air dan makanan lalu pergi. aku tolak bekas yang berisi makanan itu menggunkan kepala ke arah Adu'd , namun dia terbaring lemah . 
KEJAMNYA MANUSIA ~!
Adu'd pernah berkata padaku .
NASIB DUDU , MANUSIA MEMANG KEJAM . APA LAH SALAH KITA INI ? ANDAI AKU MATI NATI , KAU TINGGALLAH SORANG-SORANG.JAGA DIRI YA DUDU , HATI-HATI DENGAN CIK BELANG DAN KAUM-KAUM ONYET . MEREKA JAHAT !
Adu'd ,  sahabatku . telah 6 bulan lebih kita bersama. kau sentiasa melindungi aku . dan kini au ingin meninggalkan aku ? Adu'd , sedeyhnya hati ALLAH sahaja yang tahu , persahabatan kita yang pada mulanya dinggin kini sejuk dan erat namun kenapa kau begitu pantas meninggalkan aku ? Adakah ini yang dinamakan TAKDIR ?



adakah ini dinamakan takdir haiwan ? huahh , 

aku menyeka air mataku dan aku pergi ke arah Adu'd , kenapa badannya sejuk ? tidak bergerak ? ADU'D ? aku panggil namanya beribu-ribu kali dan dia tidak menyahut pon . 
ADU'DDD !!!!!

petang itu , baru manusia-manusia itu perasan bahwa Adu'd telah mati . itupon setelah semut menguruminya. Andai aku bisa mati sama ? Adu'd ditanam berdekatan pokok buluh dimana dia pernah tersepit satu masa dahulu. Mungkin lepas ni giliran aku pula untuk ditanam bersebelahan kubur Adu'd ataupon , mati didalam perut manusia. 


Datang seorang lelaki yang aku tak kenali dan membawa aku pergi ke sebuah reban yang sangat besar . Apabila aku dilepaskan di situ , aku menemui ramai kawan-kawan aku . aku berharap kenangan aku bersama Adu'd tidak akan aku lupakan . AKU JANJI ITU WALAUPON AKU TAHU AKU BAKAL MATI DI DALAM KUALI PANAS SATU HARI NANTI.

**Adu'd dan Dudu'd**

kesimpulannya :
  • sahabat , HARGAILAH SAHABAT KORANG , tengok adu'd dan dudu'd , depa ade 2 orang je. tapi kita ? BANYAKK , namun banyak penkhianatan atau makan kawan sendiri belaku apabila kepentingan diri diutamakan.
  • hidup ni ade permulaan dan ade pengakhiran , every thing in the world will died . yang pergi takkan dikembalikan kembali tapi yang ada akan menpunyai penganti
  • Ihsan terhadap haiwan , yess , terlalu banyak penyanaian berlaku terhdap haiwan , TIDAK PIKIRKAH KITA BAHAWA HAIWAN ITU JUGA ADE PERASAAN. WALUPON MEREKA TIADA AKAL , NAMUN , MEREKA JUA MAKHLUK ALLAH












SILA TINGGALKAN JEJAK ANDA DAN TERIMA KASIH KERANA MENBACA

0 BERBICARA:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...